Min katt blir ett lejon när ingen ser på

Sitter på jobbet och gör om en massa jobb som gick förlorat. Känns surt att göra om saker men det är inget att göra något åt, bara att kavla upp ärmarna.

Trött idag annars. Börjar känna av när man ställer om klockorna, det har jag aldrig gjort tidigare, kände av det första gången i höstas.
Kunde iallafall inte somna igår kväll, trots att jag var jättetrött. Låg och vred och vände mig i sängen. Jag funderade på katterna. Hade nämnligen stängt kattluckan då katterna är så himla rastlösa på natten, dessutom nu när snön nästan är borta så är det fler katter i omlopp, då brukar jag stänga för ingående passage. Så, det hade jag gjort då. Somnade tillslut och vaknade av ett helsikes liv utanför huset. Det lät som en plågad mås och jag såg framför mig hur Kaspers käke satt mälad runt halsen på en mås. Ljudet förflyttade sig lite så vad det än var så var det lite i rörelse, men hela tiden utanför huset. Låg där och började känna igen ljudet, det lät så ett par gånger förra året också, då funderade jag på om det var rådjur... Det lät så illa och jag blev orolig för katterna så jag satte på mig morgonrocken och gick ner och öppnade luckan. Tittade ut men såg inget.
Gick till ytterdörren och öppnade den. Tyst. Inte ett ljud. Jag lockade på Kasper och då plötsligt kom han upp från skogspartiet framför huset. Fort gick det och direkt efter en jättestor räv! 
När jag hyschade till så stannade den upp och tittade på mig i flera sekunder innan den snabb som ljuset sprang iväg. Kasper sprang in och var jätte orolig, jag såg inte till Sessan och kände mig orolig att räven hade tagit henne. Tittade och lyssnade en stund men såg eller hörde inte av henne.
Det bara gick inte att somna sen.
Det är inget fel på ens fantasi när man inte har sanningen som grund må jag säga.

I morse så. Jag kom upp och Sessan var fortfarande inte inne. Kasper kom och mötte mig direkt. Jag fortsatte tänka på om det hänt Sessan något. I samma sekund vänder jag mig om och där bara stå hon... som att hon inte gjort något annat. Lustigt.

Det fick mig iallafall att fundera på vad en katt kan göra mot en stor, fin och frisk räv så den skriker. Rävar klipper ju katter, det är ju liksom inte tvärt om.
Ja, ja. Jag kommer nog att tänka om lite när det gäller kattlucka. Jag kommer nog att köpa en sån med chip så Kasper kan gå ut och in. Sessan som aldrig haft halsband får jag släppa ut manuellt, det är bra om hon stannar inne på nätterna ändå.

Nu ska jag fortsätta jobba, tack för pausen!

Ciao


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0