Städning och CV skrivning på schemat

Okej, inte lika härligt väder idag och det verkar som att vi får lägga några av dagens planer i malkvarn...

Det kan iofs vara bra då vi faktiskt behöver åka till tippen med lite av varje.
Sov så där i natt. Vaknade av ett väldigt liv av störtregn, fick gå upp och stänga balkongdörren, vaknade flera gånger och när jag gjorde det hade jag sedan svårt att somna om. Vet inte vad det är som spökar.

Så idag blir det inte så mycket, hoppas på lite städning, både ute och inne. Sen på eftermiddagen ska jag hem till mamma i Trosa. Hon behöver hjälp med sitt CV. Kan ni tänka er att hon aldrig skrivit ett CV i hela sitt liv? Jo, men så är det. Hon har haft jobb på AZ i typ 16-17 år, innan det var hon på en förskola. När hon sökte till AZ första gången så kan det inte varit samma klimat när det gäller hur man söker sitt jobb. Idag är konkurrensen så hård att man nästan bara behöver ett CV snarare. Alltså, man tittar först på CV´t, finns där rätt bakgrund så kanske man tittar på brevet. Finns inte rätt bakgrund så läser man inte ens brevet. Så, jag har försökt att förklara för min kära mamma att man kommer ingen vart utan ett CV. Du måste ha ett. Man anses inte seriös om man inte skickar med ett. Hon insåg att hon hade ett problem här så jag åker dit med min som jag rensat och mitt Personliga brev så ska vi sätta oss och göra iordning handlingarna till henne. CV´t behöver man ju bara ändra i när man gått en ny utbildning eller bytt jobb, annars är ju den intakt, det är det Personliga brevet som hon sen måste anpassa efter varje jobb. Men jag ska lära henne hur hon sparar originalet och laborerar med en kopia, tills hon är nöjd, för just det jobbet. 
Hmmm, inser att det kommer att kännas mycket att pyssla med för henne, men samtidigt finns det inga genvägar när man ska söka jobb. Det är inte samma tider längre.

Ha en underbar söndag alla! Ciao
 

Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0