prag

i dagarna åker jag och johan till prag med hans företag.

detta står i inbjudan:

Flyg från Göteborg/Köpenhamn/Arlanda

3 övernattningar i dubbelrum på Hotell Ambassador- Zlata Husa

Preliminärt reseupplägg

Torsdag 31/3

Ankomst med flyg till Prag

Transfer (med guide) till hotellet

Ankomstmiddag på lokal ölstuga

Fredag 1/4

Konferens kl 9-13

Besök i Theresienstadt och Lidice

Lördag 2/4

Konferens kl 9-11

Rundvandring med provsmakning på Pilsner Urquell Pizen

Middag på Pilsner Urquell egen restaurang

Söndag 3/4

Transfer till flygplatsen

Theresienstadt

Under andra världskriget var Theresienstadt ett judiskt getto. Ett år efter nazisternas

annekteringen av Böhmen och Mähren hade Lilla fästningen i Theresienstadt börjat

användas som fängelse av Gestapo och 1941 inrättades i en del av huvudfästningen,

garnisonsstaden, ett uppsamlingsläger för judar. Den lokala tjeckiska befolkningen

tvångsförflyttades undan för undan och 1942 blev hela den muromgärdade garnisons

ett koncentrationsläger och getto. Man beräknar att cirka 30 000 personer

mördades här.



Lidice

Den 10 juni 1942 tog en SS-trupp orten i besittning. Samtliga manliga invånare över 16

år arkebuserades, medan kvinnor och barn deporterades till koncentrationsläger. SS

dödade direkt 192 män, 60 kvinnor och 88 barn, fler av innevånarna dog senare bl.a.

som fångar i arbetsläger. Aktionen var en vedergällning för mordet på riksprotektorn i

Böhmen-Mähren, Reinhard Heydrich. SS misstänkte att attentatsmännen hade hållit

sig gömda i Lidice. Lidice har senare återuppbyggts.


visst låter det spännande? jag kommer ju självklart inte att vara med där det står konferens, utan det är ju bara för dom som jobbar. det är då jag "gör stan". det finns säkert andra som vill "göra stan" med mig så jag tror inte att jag får lyxen att gå själv ha ha ha, men det gör inget, det blir nog jätteroligt tror jag. det som känns så där roligt är att vi måste hålla på och mellanlanda i tyskland, det kommer att ta ca fyra timmar att ta sig ner till prag jämfört mot när man åker ner direkt på 1,5 timme. känns onödigt, men antagligen är det billigare att resa så och det kompenseras med ett fem stjärnigt hotell. så låt gå då :)

så här ser vädret ut  för oss dessa dagar. det ser ut som att det är något varmare iallafall. jag menar 19 och 20 grader kan man ju leva med, eller hur?


ser fram emot denna resa, dels för att det känns som en miljon år sen jag var iväg och dels för att jag hoppas att våren är mer framskriden där än här. vill ha lite vårinspiration och shoppingen kommer att gå i vårens tecken.
kanske kan jag hitta ett par fina användbara flats, en fin väska, ett par jeans, en fin blus och kanske lite sommarsmink. vill ha jennifer anistons nya doft, den ska jag titta på om den kanske är billigare på flygplatsen än här. sen kan man ju alltid drömma om att hitta lite fina assoccearer, som ett diadem, ett fint skärp, kanske lite fina armband, en fin plånbok och så, men det visar sig ju så klart. jag ska inte packa med mig så mycket men jag ska ha en större väska med mig så jag kan få hem shoppingen :)

wish me luck!


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0