bakmani

heeej fina!

hur mås det idag?
här mås det faktisk bra även om bokslut och annat på jobbet stressar upp mig mentalt.

jag har varit hemma i några dagar med emma. hon är hostig och som alltid så kräks hon när hon hostar. så, jag har varit hemma.

jag skulle vilja vara lyxhustru ett tag känner jag. jag tror jag skulle trivas med det. bara ett par månader. sen vill jag jobba igen.
jag har två dagar irad bakat. vet inte vad som flög i mig och inte har jag ätit av bakverken heller. men jag känner att jag är och vill vara kreativ. vartannat år ungefär är jag kreativ. i år är det ett sånt år.

första dagen slängde jag ihop en tigerkaka för att jag ville att emma skulle göra något annat än glo på tv. emma gillar att baka.


dagen efter så hade jag sett ett recept på äppelmuffins med smuldeg på. du vet höstäpplen muffins som nästan är som en liten paj. kan det bli fel? nej. det blev skitgott! du ska få receptet.

Muffinssmet grundrecept:

100 g smör

2 st ekologiska ägg

1.5 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

2 dl ekologisk mjölk 3%

1 st citron, skalet

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

Fyllning:

3 st stora äpplen

1 msk smör till stekning

2 msk strösocker

2 tsk malen kanel

Smuldeg:

75 g kallt smör

2 dl havregryn

1 dl vetemjöl

1 dl strösocker

 

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

2. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

3. Skär äpplena i klyftor. Stek dem i smör, strösocker och kanel. Låt svalna.

4. Blanda äpplena med muffinssmeten och fyll formarna till 2/3 med smet.

5. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.

6. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins.

7. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.

ett tips är att steka äpplena och göra smuldegen först så slipper man mecka med det i all hast.
men, suupergoda blev dom. jag smakade lite av johan när han åt en ljummen med vaniljglass till. perfekt kombo.

idag har jag varit med min korv (dexter) till veterinären. där har han kastrerats, vaccinerats och öronmärkts. det är inte en stöddig dexter som ligger i fönstret nu. tog precis av honom tratten eftersom han ligger brevid mig och jag kan se om han försöker tvätta såren.
stackarn. hoppas han kvicknar till snart. johan var nere på apoteket och hämtade ut smärtstillande som han ska få ett par dagar nu. hoppas att han inte kommer att ha allt för ont. han vill ju så gärna gå ut snart igen.
sen vet jag att en viss kasper vill att en viss dexter ska lugna ner sig ett par hekto så det är en effekt jag skulle vilja se, även om jag tycker att han är charmig med sitt spattiga naiva sätt. mer för kaspers skull.

nä nu kära du ska jag sätta igång med maten.

ha re gott så länge!


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0