Stressmorgon och ett litet nyttigt tips!

God Söndag på dig söta!

Hoppas du har en bra dag. Jag gillar jag som vanligt inte söndagar. Känns tomma, innehållslösa och trista.

I morse klockan 10 skulle jag vara och möta upp en person för att glutta på en sak. Vi skiter i vad det handlar om, för det är inte viktigt i sammanhanget. I allafall, eftersom Emma har lite av den inställningen att sova är överskattat så brydde jag mig inte om att ställa någon klocka. Fullkomligt övertygad att jag skulle komma upp vid 8 rycket. Senast. Då skulle jag ha tid på mig att duscha och bli hungrig så jag hann få i mig frulle innan jag skulle dra. Jag vaknade med ett ryck av ett ljud. Emma gick på toa. Jag slängde ett getöga på klockan. Strax innan 9 var den. Shit!!!! Fan jag ska ju vara där om en timme. Så jag alldelse vinglig och nyvaken kastar mig ut ur sängen och upp. Möter Emma i dörren till badrummet som får en skräckslagen min för en sekund. Ett kort "Hej" utbytes och Emma har kommit över den värsta chocken. Hon är van.

Allt slutade med att jag var i tid. Duschad och iordninggjord. Kaffe i magen men ingen frulle. Jag hann inte få någon lust att äta på den korta tiden.
Det jag skulle göra gjordes snabbt och väl hemma igen så kom jag på att jag inte har några nycklar med mig. Fan. Ringer upp Johan som för en gångs skulle faktiskt har låst dörren. Annars vet han ju att jag glömmer saker, och av hänsyn till detta brukar han bara larma dörren. Men denna gång hade han alltså låst. Det gjorde han säkert bara för att jäklas :). Jag ringde och väckte William som sov hos en kompis. Han hade heller inga nycklar. Jaha, jag som tänkt att jag skulle hem och äta något lätt och sen ner i gymmet, satt plötsligt hon L och A och drack te. Väldigt trevligt måste jag säga.
Johan kom förövrigt hem direkt, han hade fixat så Emma blev hemskjutsad efter ridningen, men jag satt kvar hos grannarna iallafall.

I förrgår skulle vi äta fiskpinnar och potatismos. Johan tyckte vi skulle äta pulvermos eftersom det fanns hemma. Vi skulle dessutom ta en promenad i finvädret ner till centrum och potatis är tungt att bära på. Jag tycker att pulvermos är en nödlösning på sin höjd. Inte mer än en nödlösning. Så jag köpte med mig ett blomkålshuvud och gjorde blomkålspuré istället för potatismos. Jag måste säga att jag verkligen rekomenderar det. Det går även att göra blomkålsris. Då kokar man bara blomkålen och pressar den i en potatispress. Faktiskt skitgott och bra om man vill dra ner på kolhydraterna.
Så jag gjorde purén och det som blev kvar (vilket var mycket) gör jag i detta nu blomkålssoppa av. Perfekt att ta med som lunch till jobbet.


Jag gör så att jag bara kokar ett lagom stort blomkålshuvud (självklar buketterna från ett helt huvud) i vatten och två kycklingbuljongtärningar tills det är mjukt. Sen slår jag av nästan allt vatte och tillsätter en stor klick smör och grädde samt mjölk. Sen kör jag allt med en stavmixer tills den är helt slät. Den ska vara ganska tjock eftersom man ska använda den som ett substitut till potatismos.
Sen kan man frysa in detta i portionsförpackningar. Man kan också ta hälften och göra puré av och andra hälften kan man låta vara kvar i kastrullen och hälla på mer grädde och mjölk tills det blir soppakonsistens. Sen kan man ju smaksätta den i all oändlighet. Jag har den ganska neutral med salt, peppar och persilja i. Men sen i portionsförpackningarna kan man ju addera knaperstekt bacon, skinka, korv eller broccoli. Eller varför inte alla saker?  Här är det ju verkligen efter tycke och smak. Och en annan sak som är bra med blomkålen är att det är uppskattat av barnen. Både purén och soppan brukar uppskattas. Ok, det luktar bajs när man kokar det men det är gott att äta.

Nu du så ska jag peppa mig själv att gå ner i gymmet. Jag ska köra biceps och bröst. Avslutar alltid med en magövning och en annan för rumpa och lår på mattan. Sen ska jag stretcha länge idag. Jag ska lägga ner tid på det eftersom jag känner att jag stelnat till när jag inte är i danssvängen längre. Så så får det bli.

Inspirerad från igår så kommer Dead By April att vara med idag.

Kram från mig så länge, bjuder på en bild på Dexter som vill upp i man famn. Kan man motstå? Jag menar, hur söt?

Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0