Det här med tiggare och hemlösa

Det är ju inte samma sak det vet vi, så det släpper jag.
 
Det slog mig idag när jag satt på tunnelbanan att jag först och främst blir irriterad när det kommer in en person som ställer sig bakom huvudet på mig och börjar spela dragspel. Medan jag pratar i telefon. Sen vill han ha pengar för det. Eee, nehe du tack så mycket.
 
Men jag tänker också på hela det här liga snacket som är. Alla tiggare. Typ, tillhör en liga.
Williams exempel igår. Det var en tiggare i Präntaren igår. Han gick och skakade med en liten plastmugg och ömsom sa "please" och ömsom pratade på svenska med brytning.
Han stod med kryckor och skakade en stund och William och hans kompis stod och pratade och tittade på honom hela tiden. William tyckte synd om honom och ville egentligen ge honom pengar, men han hade inga.
Efter en stund tog han helt sonika upp sina kryckor och utan minsta antydan om skakning eller haltande spatserade han bort till en stor BMW suv och hoppade in och körde iväg... Alltså ok att tiggare kan behöva en mobiltelefon men här måste för fan gränsen vara nådd va!!!
 
Idag när jag skulle gå in på Design Torget under plattan så satt det en söt gubbe utanför där och gnuggade sin panna och såg allmänt bekymrad ut. Jag tänkte att jag skulle ge honom en tjuga när jag kom ut. Väl färdig inne i butiken och går ut mot mannen så ser jag att han har sällskap. Jag går lite avvaktande förbi. Känner snabbt att dom röker hach. A men va fan. Här måste jag ändå också dra min gräns. Jag vill inte ge honom några pengar då. Besviken och lite förbannad gick jag upp för trappen som leder upp på marknivå igen. Möter en kvinna där som nästan tar tag i mig och säger "please" och sträcker fram en mugg. Jag skakar på huvudet och vill gå förbi henne. Då säger hon "not money, food", men jag hade ingen mat med mig, då ville hon att jag skulle gå och köpa till henne. Så.... i stället för att då stå utanför en matbutik, om hon nu vill ha mat i stället för pengar, så står hon så det ska bli lite långt att gå för att köpa mat. Och då kanske man tänker " ja men hon luras inte, hon är ju hungrig stackarn, jag ger henne pengar så hon kan gå och köpa själv". Men den gubben går jag inte på idag sörrö.
Nä du lilla damen, jag har annat att göra på min ändå ganska korta lunch rast än att gå och köpa mat till dig.
 
Det är så synd att lurendrejjare ska förstöra för de som verkligen behöver pengar. För att överleva.
 
Tack för mig, hej!

Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0